Planowane wycieczki

W roku szkolnym 2011/2012 uczniowie klas V i VI biorą udział w comiesięcznych wyjazdach do Kina pod Baranami z cyklu „Kino współczesne”, który zawiera najciekawsze europejskie

filmy dziecięce ostatnich lat. Filmy te opowiadają o rówieśnikach uczniów, pochodzących z różnych krajów, którzy podobnie jak oni przeżywają ciekawe przygody, zmagają się z wieloma problemami i muszą niejednokrotnie podejmować trudne decyzje. Uczniowie przed filmem wysłuchują prelekcji, która pozwala im zapoznać się z tematyką filmu, natomiast po filmie biorą udział w dyskusji o fabule filmu, jego bohaterach, a przede wszystkim o wartościach prezentowanych w filmie.

Jednak seanse filmowe to tylko część atrakcji jakich uczniowie doświadczają podczas comiesięcznych wyjazdów do Krakowa. Są one również okazją do poznania miejsc, które każdy uczeń powinien zobaczyć, dlatego po wyjściu z kina uczniowie biorą udział w zorganizowanych lekcjach muzealnych, zwiedzają wystawy, a także podziwiają zabytki Krakowa.

Październik

Film: „Krokodyle z przedmieścia”, reż. Ch. Ditter, Niemcy 2009

Temat: „Niepełnosprawni są sprawni

Bardzo dynamicznie opowiedziana historia niepełnosprawnego chłopca, który wprowadził się wraz z rodzicami do domu na przedmieściu. Nie zna nikogo w okolicy, więc próbuje zaprzyjaźnić się z „paczką” uprzedzonych do niego rówieśników.

Wystawa Arbores Vitae. Ostatnia taka puszcza

Zwiedziliśmy wystawę wielkoformatowych fotografii przedstawiających niezwykłą bioróżnorodność Puszczy Białowieskiej, obejrzeliśmy film poświęcony zmianom cyklicznym i życiu zwierząt w lasach, a także braliśmy udział w zajęciach warsztatowych utrwalających wiedzę na temat mieszkańców lasów.

Listopad

Film:Orps”, reż. A. Knudsen, Norwegia 2009,

Temat: Nigdy się nie poddawaj

Szalona dyrygentka wyrzuca z orkiestry dziecięcej najzdolniejszych muzyków i to tuż przed konkursem krajowym. Mali artyści postanawiają jednak nie rezygnować z występu i za wszelką cenę próbują wziąć w nim udział.

Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie

Wzięliśmy udział w lekcji muzealnej na interaktywnej wystawie “Wokół koła”. Poprzez zabawę doświadczaliśmy jak szeroką skalę zastosowania w działalności ludzkiej ma koło. Testowaliśmy narzędzia rolnicze, pojazdy mechaniczne, zegary, a nawet sami wprowadzliśmy w ruch windę. W Muzeum Inżynierii Miejskiej zwiedziliśmy również stałą wystawę w zabytkowej hali zajezdni tramwajowej przedstawiającą rozwój sieci tramwajowej oraz taboru w Krakowie, od czasów uruchomienia pierwszej linii tramwaju konnego w 1882 r., do czasów nam współczesnych. Mogliśmy podziwiać najcenniejsze historyczne wozy tramwajowe oraz przedmioty związane z wyposażeniem historycznych wagonów. Jako ostatnią zwiedziliśmy ekspozycję prezentująca historyczne polskie samochody m.in syreny i warszawy a także motocykle.

Grudzień

Film: „Święta Karli” reż. Ch. Sachs Bostrup, Dania 2007

Temat: Rozmawiaj z rodzicami o problemach

Rodzice Karli są rozwiedzeni, więc mieszkają osobno. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Dziewczynka zazdrości swojej koleżance, że jej rodzina spędzi je wspólnie i postanawia uciec z domu.

Szlak turystyczny po podziemiach rynku Głównego

W podziemiach sukiennic odbyliśmy podróż do przeszłości – przenieśliśmy się do czasów średniowiecznych. Podziwialiśmy średniowieczne kamienne drogi, którymi do Krakowa zmierzali kupcy z całego świata oraz budowle handlowe Krakowa. Mogliśmy nawet usłyszeć odgłosy targującego się w wielu językach tłumu. Zobaczyliśmy również unikatowe ozdoby, monety i różnorakie przedmioty zagubione lub celowo pozostawione przez odwiedzających to miejsce w dawnych czasach.

Styczeń

Film: „Indianin” reż. I. Houtman, Holandia 2009

Temat: Czy dom to tylko miejsce, w którym mieszkasz?

Mały chłopiec indiańskiego pochodzenia czuje się coraz bardziej zagubiony w europejskim domu. Postanawia dowiedzieć się czegoś o swoich przodkach, w czym pomagają mu Indianie muzykujący na ulicy.

Muzeum UJ Collegium Maius

W murach Collegium Maius mogliśmy poczuć atmosferę dawnej Akademii Krakowskiej. Zwiedziliśmy historyczne sale – Bibliotekę, Jadalnię Profesorów, Pokoje Profesorskie, a także Aulę Jagiellońska, gdzie mogliśmy zasiąść w ławach profesorskich i podziwiać portrety najsłynniejszych Absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego na czele z Karolem Wojtyłą.Podczas lekcji muzealnej mogliśmy zobaczyć również najcenniejsze eksponaty Muzeum UJ Collegium Maius, m.in. berło rektorskie, wg tradycji przekazane uczelni przez Królową Jadwigę, tzw. słynny Globus Jagielloński z pocz. XVI wieku, instrumenty astronomiczne, które być może miał w swoich rękach Mikołaj Kopernik, a także bardziej współczesne eksponaty jak m.in. Nagrodę Akademii Filmowej dla Andrzeja Wajdy – Oscar.

Luty

Film: „Max Minski i ja” reż. A. Justice, Niemcy 2007

Temat: Spełniaj marzenia

Dziewczynka, która dużo bardziej woli książki niż sport, postanawia zrobić wszystko, by dostać się do szkolnej drużyny koszykowej i wyjechać na zawody. Okazuje się, że odbędą się one pod patronatem księcia Luksemburga, który jest jej idolem.

Wawel – Śladami św. Jadwigi Andegaweńskiej – królowej Polski

W Zamku Królewskim na Wzgórzu Wawelskim przenieśliśmy się do czasów panowania patronki naszej szkoły – Królowej Jadwigi. Zwiedziliśmy Skarbiec i Katedrę Wawelską słuchając opowieści o zasługach Królowej Jadwigi. Poznaliśmy również wiele faktów historycznych związanych z osobą Królowej Jadwigi oraz jej najbliższą rodziną – przybycie do Krakowa, koronację, początki panowania, przybycie Władysława Jagiełły, jego chrzest i ślub z Jadwigą.

Marzec

Film: „Pelikan” reż. L. Helminen, Finlandia 2004

Temat: Zawsze bądź sobą

Groteskowa opowieść o pelikanie, który postanowił zostać człowiekiem. W nowym ciele nie czuje się jednak swobodnie. Zauważa to chłopiec z sąsiedztwa, który się z nim zaprzyjaźnia i pomaga stawiać pierwsze kroki w świecie ludzi.

Muzeum Archeologiczne

W Muzeum Archeologicznym poznaliśmydzieła sztuki użytkowej ludów zamieszkujących wybrzeża Peru. Zwiedziliśmy też wystawę, na której mogliśmy podziwiać najcenniejsze zabytki sztuki peruwiańskiej. Najciekawsze okazały się warsztaty na których sami malowaliśmy peruwiańskie motywy zwierzęce na płóciennych torbach, które mogliśmy zabrać ze sobą na pamiątkę.

W kolejnych miesiącach obejrzymy „Mali hakerzy”, „Wielki wyścig”, a także weźmiemy udział warsztatach w Muzeum Etnograficznych i Muzeum Archeologicznym oraz obejrzymy zbiory roślin w Ogrodzie botanicznym.